Felleskostnadene går opp i 2025
På grunn av økte kommunale avgifter samt kostnader knyttet til heisprosjektet, har styret besluttet å justere felleskostnadene.
Fra og med 1. januar 2025 vil felleskostnadene øke med 7 %.
Denne justeringen er nødvendig for å dekke økte utgifter og sikre forsvarlig drift og vedlikehold av eiendommen. Vi beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre og takker for deres forståelse.
Har dere spørsmål, er dere velkommen til å ta kontakt med styret.
Oversikt over viktige utgifter for borettslaget
1) Forsikring av boligmassen (IKKE innboforsikring!)
2) Brensel til varmtvann og varme i radiatorene.
3) Nedbetaling av borettslagets banklån (renter, avdrag, gebyrer)
4) Kommunale avgifter (vann, avløp, søppel(renovasjon))
5) Strøm i fellesarealer (lys i ganger og trapper, utelys, heiser)
6) Vaskeriene (strøm, reparasjon av maskiner eller kjøp av nye maskiner).
7) Lønn til ansatte på fyrsentralen
8) Driftsutgifter på fyrsentralen (snøbrøyting, strøing, gressklipping, vedlikeholdsarbeid, reparasjoner)
9) Vedlikeholdskostnader på maskiner, utstyr — og innkjøp av nytt utstyr (fyrsentralen).
10) Innleide firmaer (elektrikere, rørlegger, heismontører osv.)
11) Spare penger til planlagt, løpende vedlikehold og utskifting av heiser.
12) Lønn til styremedlemmer, oppgangsansvarlige, vaskeriansvarlige.
13) Medlemsavgift for medlemskap i Nedre Buskerud Boligbyggelag (NBBO). som er forretningsfører for borettslaget.
14) Lønn til borettslagets advokat.
15) Lønn til borettslagets revisor.
16) Andel utgifter i Sameie NORFRI A/L.
Hvordan kan beboerne redusere borettslagets utgifter?
1) Behandle, bruke maskiner og utstyr i vaskeriene på riktig måte. Dyrt utstyr!
2) Slå av utelys når det er lyst ute.
3) Slå av lys i vaskeri og kjellergang når du går.
4) Huske at varmtvann er dyrt. Bruk ikke mer enn nødvendig!
5) Kaldtvann koster også. På Fjell er det et unormalt høyt vannforbruk! Kommunen har truet med å installere vannmålere i leilighetene, og det må vi betale selv.
6) Hvis gang- og trappevask ikke blir utført av oss som bor her, må vi leie et firma til å gjøre det. Det blir dyrt! Det er mye billigere at vi betaler en beboer som kan være vaktmester. Gang- og trappevask fra egen leilighet og en etasje ned må hver enkelt beboer ta selv etter turnusordning. Det er noe som heter HMS som står for Helse, Miljø og Sikkerhet. Det er et krav at vi må holde det så rent at vi ikke lever i skitt og møkk. Holder vi det ikke rent, er det lett for at smitte og sykdom sprer seg!
7) Hærverk, stygg behandling av borettslagets eiendom koster også! Snakk med barna deres om det!
8) Hvis vi ikke sorterer søppelet riktig, blir det ekstra-arbeid for renovasjonsfirmaet. Da risikerer vi at vi må betale ekstra for at vi ikke gidder å sortere søppelet vårt riktig!
9) Synes du temperaturen inne hos deg er for høy? Skru ned radiatorene — spar varmtvann! Åpner du bare vinduene for å få ned temperaturen, blir radiatorene varmere på grunn av termostatstyring. Da bruker vi mer varmtvann.